28 februari 2007

Nät tv diskussion - inte tillgänglig för alla

Åh, jag kom med i TV!
Nästan iallafall; det var på internet-tv, en ny och modern uppfinning i vår IT-tidsålder. Det såg väldigt fint ut på min datorskärm idag, hur den inspelade debatten från Svenska Normallyceum (Norsen) blev med oss kandidater. Jag kan inte höra allt vad som sägs, och ni som tittar på denna debatt via Sfp:s hemsida (nätdebatt eller webb debatt) kan säkert se teckenspråkstolken som hjälpte mig under debatten.
Det var en intressant upplevelse med debatt inför TVkameror, och jag hoppas att många ute i landet kan se detta och bekanta sig med oss kandidater på så sätt. En fördel för dem som inte så lätt kan röra sig utanför hemmet eller inte kan komma personligen till de olika valtillställningarna som ordnas i alla olika valdistrikt. (titta på länken: http://www.net-tv.fi/sfp/ )

Om ni undrar varför jag inte använder teckenspråk själv när jag talade; jag KAN prata, och jag hoppas att de flesta förstår att jag är tvåspråkig, med både svenska och teckenspråk som modersmål. Men att kunna uppfatta vad många personer talar, är svårt för mig. En tolk är ett hjälpmedel för mig då.

Jag hoppas att de som är hörselskadade och döva, inte blir arga för att vi inte har text, eller teckenspråkstolkning i denna internet-debatt, för publiken. Jag skall försöka att påverka Svenska folkpartiet i fortsättningen så att de blir ännu mer tillgängliga för fler i vårt land. Också för alla de som inte hör, för de som har svårt att fysiskt röra sig, för de som inte kan läsa vanlig text eller använda datorer.

/Lena Wenman

Inga kommentarer: