28 februari 2007

Delaktighet och tillgänglighet för alla!

Jag är svenskspråkig och hörselskadad teckenspråksanvändare. Jag vill kämpa för ett humant och tolerant samhälle som beaktar olika behov.
Jag tycker det är viktigt att alla ska kunna leva och bo i Helsingfors, känna sig trygga och delaktiga i samhället och få tillgång till utbildning och information på sitt eget språk. Handikappade skall få sin röst hörd och deras behov uppmärksammas i samhällsplanering och utveckling.

Jag vill att speciellt barnfamiljer och äldre skall ha en trygg vardag. Jag lever själv med små barn och vill att vårt skolsystem, vår hälsovård och äldrevård skall hålla en god kvalitet och service, också på svenska. Om vi måste satsa mer pengar på hälsovård och äldrevård så är det värt det!

Handikapprättigheterna och språkminoriteters trygghet i samhället är närmast hjärtat för mig.
Ökad textning i TV och ökad teckenspråksservice är exempel på praktiska mål.Jag vill jobba för det jag tror på. Jag tror inte att demokratin sköter sig själv. Den som vill åstadkomma någonting måste arbeta för det också.

Inga kommentarer: