03 december 2006

Jultider och jämställdhet?

Det här med bloggande är lite spännande ännu. Jag försöker på nytt med skrivandet. Det har inte blivit en naturlig del av mitt liv att vänslas med datorn på fritiden, på det sättet är jag litet efterbliven eller "bakom" andra mer framåt personer som hänger med i den tekniska utvecklingen. Jag valde att prioritera min familj och att vara med mina barn istället för apparaterna när jag är hemma och ledig. Så; det kommer att bli svårt under kampanjtiden att avsätta dyrbar tid till denna blogg - men jag försöker!

Under det som nu är jultid - vilket för min del helst inte ska bli en massa stress och spring mellan tio platser för att ordna med julfiranden och annat före själva jullovet - vill jag gärna se att man i familjen lyckas med jämställdhet för alla.. Det finns säkert en och annan man som gärna julpyntar och städar och deltar i matlagning och annat praktiskt inför julfirandet, tillsammans med barn och fru/sambo; men det är ju många andra kvinnor som står där ensamma och svettas över alla måsten som ska göras för att alla skall bli nöjda med firandet på julhelgen. Förutom att vi kan kämpa för mer jämställdhet i arbetslivet, tycker jag också vi kan slå ett slag för hemmasysslornas jämställdhet.

När det gäller jämställdhet för funktionshindrade reagerade jag idag över att man i TV sänt biskopsinvigningen i Pernå med finsk text - men fanns denna nu med svensk text ; definitivt inte med någon teckenspråkstolk för dem som inte hör men använder teckenspråk. YLE hade blivit kontaktade med en förfrågan om att ordna teckenspråkstolk, även i TVsändningen men detta ställde man inte upp med. Så, varför skall de som hör dåligt betala TVlicens då de inte får full delaktighet till programmen, det är ju inte att ha information och underhållning på jämställd fot med andra i samhället?!

Månne man kunde tänka sig ställa en teckenspråkstolk bredvid mannen som läser upp julfreden i Åbo i år? Det skulle vara ett steg framåt i jämställdhet för döva i TV och delaktighet i julfriden..

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!
Jag söker politiker (teckenspråkiga helst) i Sverige, som kan debattera arbetsmarknaden för döva. Du kanske kan hjälpa mig med det?

Vänligen,
Samira Othman
samira.othman@svt.se